Google consent Mode v2
Wat is Google Consent Mode v2?
Google Consent Mode v2 is een framework van Google om de toestemming van gebruikers te communiceren. Dit gebeurt aan de hand van parameters met waarden 'geweigerd' of 'toegestaan', waardoor Google de scripts van Google Analytics 4 en Google Ads aanpast.
Vanaf wanneer is Google Consent Mode ‘verplicht’?
Consent Mode bestaat al geruime tijd, echter vanaf maart 2024 wordt het verplicht om dit te implementeren. Vanaf die datum zal Google een update uitvoeren waarbij zij er automatisch vanuit gaan dat de bezoeker geen toestemming heeft gegeven wanneer Consent Mode niet is toegepast.
Wat gebeurt er als je Google Consent Mode niet instelt?
Richt je Google Consent Mode niet in? Dan zal Google de werking van hun tools op jouw website aanpassen alsof de bezoeker geen toestemming heeft gegeven. Het is nog niet 100% duidelijk welke data je wel en niet gaat verliezen, maar er zijn toch een aantal zaken die steeds duidelijker zijn geworden:
De impact op Google Ads
Het is duidelijk dat je zonder Google Consent Mode eigenlijk geen gebruik meer kunt maken van Google Ads, omdat de conversion- en remarketing-tags niet meer goed zouden werken. Als je Google Ads-campagnes draait, is dit prioriteit nummer 1, mocht je het nog niet hebben toegepast.
De impact op Google Analytics
Zonder toestemming stuur je alleen nog cookieless pings naar GA4 zonder gebruik van advertentiefuncties en doelgroepen.
Let op: dit beïnvloedt alleen Google-tools. Andere platforms zoals Facebook en LinkedIn zullen naar verwachting in de toekomst een eigen toestemmingsmodusframework introduceren dat vergelijkbaar zal werken met Google's Toestemmingmodus.
Vervolgstappen
Kortom, gebruik je Google Ads dan is het echt noodzakelijk dit in te richten voor een goede werking van je Google campagnes. Doe je dit niet dan is de noodzaak voor nu nog wat minder hoog maar dit kan natuurlijk gaan veranderen. Als je hier nu vast op wil voorsorteren, raden wij het gebruik van Cookiebot aan.